انهار
انهار
پاسخ به احکام شرعی
مطالب خواندنی
سایت جامع احکام شرعی

سایت جامع مناسبت های شمسی و قمری

(۳۵۱) در باره فضیلت و برکات صلوات
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه احادیث فضیلت صلوات اللهُمَّ

ادامه

(۳۵۰) برخی از مسائل اجیر گرفتن برای نماز میت
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه برخی از مسائل اجیر گرفتن برای ن

ادامه

(۳۴۹) حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كشمش و آب آنها
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كش

ادامه

(۳۴۸) منظور از قصد ده روزه در سفر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه منظور از قصد ده روزه در سفر سؤ

ادامه

(۳۴۷) حکم روزه گرفتن پیرمرد و پیر زن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حکم روزه گرفتن پیرمرد و پیر ز

ادامه

(۳۴۶) حکم فرو بردن اخلاط سر و سينه در حال روزه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حکم فرو بردن اخلاط سر و سينه د

ادامه

(۳۴۵) حکم شرعی استعمال آمپول و سِرُم در حال روزه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حکم شرعی استعمال آمپول و سِر

ادامه

(۳۴۴) تعریف روزه، نیّت روزه، زمان امساک و افطار
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه تعریف روزه، نیّت روزه، زمان

ادامه

(۳۴۳) بدترین مردم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ بدترین مردم {۱} به خیرش امی

ادامه

(۳۴۲) بهترین مردم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ بهترین مردم {۱} اهل ایمان و

ادامه

(۳۴۱) ۲۸ رجب؛ سالروز حرکت آقا امام حسین (علیه السّلام) از مدینه به مکه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ ۲۸ رجب؛ سالروز حرکت آقا اما

ادامه

(۳۴۰) مطالبی در باره تاریخ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ مطالبی در باره تاریخ زمان

ادامه

(۳۳۹) احادیث فضیلت صلوات
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ احادیث فضیلت صلوات اللهُم

ادامه

(۳۳۸) نادیده گرفتن احکام شرعی (کاشت مُژه)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين نادی

ادامه

(۳۳۷) درک ملاصدرا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِمِ وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله درک ملاصدرا ملاصدرا با تما

ادامه


(۱۳۵) همگونی «جلباب» قرآنی و چادر مشکی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ ا

ادامه

(۳۱۱) حکم شرعی و فقهی اپیلاسیون (از بین بردن موهای زائد بدن)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحم

ادامه

(۱۸۲) حکم شرعی شستن لباس نجس با ماشین لباسشوئی
بسم الله الرحمن الرحیم حکم شرعی شستن لباس نجس با ماشین لباسشوئی مراجع معظمی که فتاوای آنها در باره شستن لباس نجس با ماشین لباسشوئی ذکر شده است. آیةالله العظمی امام

ادامه

(۱۷۵) {نماز} ظهرین

ادامه

(۱۷۴) {نوافل} صبح

ادامه

(۱۷۳) {نماز} صبح

ادامه

(۱۷) در باره امر به معروف و نهی از منکر

ادامه

(۱۷۲) پرهیز از درآمدهای نامشروع و مذمّت حرام‌خواری
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ

ادامه

(۵۵) نقش خون در زندگی
بسم الله الرحمن الرحیم نقش خون در زندگی نقش خون در بدن چیست؟ خون یک مایع چسبنده و غلیظ است که نقش بسیار مهمی در بدن دارد. دمای آن یک درجه بیشتر از دمای بدن یعنی ۳۸ درج

ادامه

(۵۲) ولایت فقیه؛ دلایل موافقان و مخالفان
بسم الله الرحمن الرحیم ولایت فقیه؛ دلایل موافقان و مخالفان ولایت فقیه نظریهای در فقه شیعه که طبق آن در زمان غیبت امام زمان(عج)، حکومت برعهده فقیه جامعالشرایط است. ر

ادامه

(۳۶) اعمال ایام هفته و ماه و سال و...

ادامه

(۳) احادیث و احکام خلوت با نامحرم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ

ادامه

(۱۴۳) تلقین میت زن
بسم الله الرحمن الرحیم تلقین میت زن بعد از آن که میّت را در قبر گذاشتند، ۱- گرههاى کفن را باز کنند. ۲- صورت میّت را روى خاک گذارند. ۳- بالشى از خاک زیر سر او بسازند. ۴- پش

ادامه

(۱۱۹) برخی از ازدواجهای باطل یا حرام
بسم الله الرحمن الرحیم برخی از ازدواجهای باطل یا حرام ازدواج باطل یا حرام به ازدواجی گفته می شود که برخلاف قانون شرع واقع شده باشد و موجب باطل شدن ازدواج {به طور دائ

ادامه

(۳۴۷) حکم روزه گرفتن پیرمرد و پیر زن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حکم روزه گرفتن پیرمرد و پیر ز

ادامه


(۳۵۱) در باره فضیلت و برکات صلوات
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه احادیث فضیلت صلوات اللهُمَّ

ادامه

(۳۵۰) برخی از مسائل اجیر گرفتن برای نماز میت
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه برخی از مسائل اجیر گرفتن برای ن

ادامه

(۳۴۹) حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كشمش و آب آنها
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كش

ادامه

چهار گروهی که دعایشان شب قدر مستجاب نمی‌شود.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه چهار گروهی که دعایشان

ادامه

تقدیر، تثبیت، امضاء در سه شب قدر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه گفتاری از مرحوم آیةالله مصبا

ادامه

(۲۷) توقیع آقا امام زمان (علیه السلام) به نماز اول وقت
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه توقیع آقا امام زمان (علیه الس

ادامه

(۲۶) اثر قضا شدن نماز در زندگی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه اثر قضا شدن نماز در زندگی نم

ادامه

{۱۸} حُکم خونی که معلوم نیست خون بکارت است یا حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ

ادامه

{۱۷} حُکم خونی که معلوم نیست خون نفاس است یا حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ الله {۱۷} حُکم خونی که معلوم نیست خ

ادامه

{۱۶} حُکم خونی که معلوم نیست خون زخم است یا حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ {۱۶} حُکم خونی که معلوم نیست

ادامه

{۱۵} حُکم خونی که معلوم نیست خون دُمل است یا حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَم

ادامه

{۱۴} حُکم پاک شدن در بین ایّام حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَا

ادامه

{۱۳} چگونگی مُحاسبه سه شبانه روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ {۱۳} چگونگی مُحاسبه سه ش

ادامه

{۱۲} ملاک شروع و ادامه حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم

ادامه

{۱۱} شرایط خون در سه روز اول حیض (خون در فرج بودن)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِ

ادامه


تفسیر المیزان
حکم لاک ناخن در مسح پا در وضو (مرجع تقلید آیةالله مکارم)
متن سوره اعراف
التقلید
شب آخر شعبان و شب اول رمضان
مستحبات نماز
پایگاههای مذهبی و علمی
عدّه
آیت الله خوشوقت میراث‌دار عرفا بود
روزه
ضمانت
آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)
بلیط بخت آزمایی
نماز آیات حائض و نفساء پس از پاکی
هدایای ازدواج
حکم آب کشیدن محل نجس با آب قلیل (مرجع تقلید: آیةالله خامنه ای)
مسائل جنسی
سفر بین دو وطن
غسل حیض
چیزهایی که در لباس نمازگزار مکروه است
مسکرات
(۴۶) در باره گناه «استمناء و خودارضایی»
تفسیر المیزان
آیات 106 - 121 انعام
آيت الله العظمي سيستاني (مدظله)
حکم شرعی گرفتن وام ازدواج (مرجع تقلید آیةالله بهجت)
آیت الله العظمی صافی (مدظله)
چرا برای نماز صبح خواب میمانم؟
محرم و نامحرم
نظر آیةالله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) در خصوص مداحی زنان
چرا به امام زمان (عج) اباصالح می‌گویند؟
محرم و نامحرم
فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)
نیت
آیا اگر تحریک تلفنی موجب خروج منی شود استمناء است؟
زندگینامه
احكام ظرفها
احکام اجاره
الآن هم به حضرت زهرا سیلی میزنند!
قرض، حقوق ماهیانه، بیمه، و بازنشستگى‏
مناسبتهای مذهبی ماههای قمری
متن سوره کافرون
عده
غصبی نبودن لباس
آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
صفر
فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)
ورود دشمن از مرزهای فرهنگی
دفن میت
ديه سيلى و جراحات وارده به سر و بدن
مفتخریم که خادم قرآن و اهل بیت و بزرگانیم

پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -